Wednesday 15 June 2011

KaS!h IbU MembAwA Ke SyuRgA,,.

Arini,15 june 2011(rabu) seperti rutin harianku cuti ni,aku g ke kdai utk keje kt kdai mak n abah ak...mase... ngah layan perasaan kt kdai,sambil tu bkak radio,,,tibe2 cam bese lah ade ceramah agame...ak pon dgor la sambil2 bancuh air utk customer. Aku tertarik dgn tajuk ceramahnye rini,,,,," KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA"....ceritenye bermula apabile seorg pemuda yang mana mahu melanjutkan pelajaran ke luar negara,tetapi ibunya tidak mengizinkannya. Namun,pemuda tersebut tidak mengendahkan soal keizinan ibunya,lalu dia pon pergi ke luar negara dgn meninggalkan ibunya...Pada suatu hari,berlaku kecurian , lalu pemuda tersebut tlh dituduh melakukannya. Walhal bukan dia yg mencuri.Namun hukuman perlu dikenakan. Maka,tangan dan kakinya dipotong dan matanya dibutakan supaya dia tidak mencuri lg. Pemuda itu sedih dgn nasib yg menimpanya...Baru dia sedar bahawa hukuman ini kerana dia tlh derhaka ngn ibunya. Lalu,dia meminta supaya menghantarnya ke rumah utk bertemu dgn ibunye. Apabila sampai dirumahnya, Ibunya tidak mengenali dirinya. Ibunya ingat,dia adalah tetamu yang mana buta memerlukan makanan.Selepas itu,pemuda itu memanggil "mak".


Lalu,ibunya memanggilnya 'anakku,ibu sgt merinduimu...Pemuda itu memohon maaf kpd ibunya..'ibu,maafkan saya ibu,saya tlh derhaka kpd ibu'...Namun kasih sayang seorg ibu terhadap anaknya, si Ibu berkata,'Nak,ibu maafkan kamu nak. Lalu ibunya berdoa "Ya Allah,sekiranya kamu mahu mengambil nyawa anakku,Engkau ambillah nyawaku juga"maka selepas itu,si Ibu dan si Anak meninggal dunia bersama dlm keadaan berpelukan...YA Allah,terharu aku dengor ceramah ni...'Memang kasih Ibu membawa ke syurga,kasih Ayah berpanjangan selamanya'


Cite ni, aku kongsikan bersama buat peringatan diri ini dan sahabat2 sekalian. Janganlah kite,menderhaka kpd ibu bapa kita. Andai ade melukai hati mereka,cepatlah memohon maaf...




da bace,like la!!

1 comments:

Auni Damia said...

renung2 kan lah ye...